آموزش

کلاس در پایتون

کلاس در پایتون یک الگو برای ساخت اشیاء است. اشیاء موجودیت‌های مستقل هستند که شامل داده و توابع مربوط به آن داده هستند.

تعریف کلاس:

برای تعریف یک کلاس از کلمه کلیدی class استفاده می‌شود.

Python
class Person:
  # ویژگی‌ها
  name = ""
  age = 0

  # روش‌ها
  def greet(self):
    print(f"Hello, my name is {self.name}")

در این مثال، کلاس Person با دو ویژگی (متغیر) به نام‌های name و age و یک روش (تابع) به نام greet تعریف شده است.

ایجاد شیء:

برای ایجاد یک شیء از کلمه کلیدی new استفاده می‌شود.

Python
person1 = Person()
person1.name = "John Doe"
person1.age = 30

person2 = Person()
person2.name = "Jane Doe"
person2.age = 25

person1.greet()
person2.greet()

در این مثال، دو شیء به نام‌های person1 و person2 از کلاس Person ایجاد شده است. سپس، مقادیر ویژگی‌های name و age برای هر شیء به طور جداگانه تنظیم شده است. در نهایت، از روش greet برای هر شیء استفاده شده است.

مزایای استفاده از کلاس:

  • خوانایی کد: کد نوشته شده با استفاده از کلاس‌ها خواناتر و قابل فهم‌تر است.
  • قابلیت نگهداری: کد نوشته شده با استفاده از کلاس‌ها را می‌توان به راحتی نگهداری و به روز کرد.
  • قابلیت استفاده مجدد: می‌توان از کد نوشته شده با استفاده از کلاس‌ها در برنامه‌های مختلف استفاده مجدد کرد.
  • قابلیت توسعه: کد نوشته شده با استفاده از کلاس‌ها را می‌توان به راحتی توسعه داد.

مثال کاربردی:

فرض کنید می‌خواهیم برنامه‌ای بنویسیم که اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان را ذخیره و مدیریت کند. برای این کار، می‌توانیم از کلاس Student برای تعریف اشیاء دانش‌آموز استفاده کنیم.

Python
class Student:
  # ویژگی‌ها
  name = ""
  grade = 0

  # روش‌ها
  def study(self):
    print(f"{self.name} is studying")

  def take_exam(self):
    print(f"{self.name} is taking an exam")

student1 = Student()
student1.name = "John Doe"
student1.grade = 10

student2 = Student()
student2.name = "Jane Doe"
student2.grade = 11

student1.study()
student2.take_exam()

در این مثال، کلاس Student با دو ویژگی (متغیر) به نام‌های name و grade و دو روش (تابع) به نام‌های study و take_exam تعریف شده است. سپس، دو شیء به نام‌های student1 و student2 از کلاس Student ایجاد شده است.

نکات:

  • می‌توان از آرگومان‌ها در هنگام تعریف کلاس و روش‌ها استفاده کرد.
  • می‌توان از متغیرهای محلی در داخل روش‌ها استفاده کرد.
  • می‌توان از متدهای مخفی در کلاس‌ها استفاده کرد.
  • می‌توان از وراثت برای ایجاد کلاس‌های جدید از کلاس‌های موجود استفاده کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا