آموزش

متغیرها در پایتون

متغیرهای کلاس در پایتون: توضیح جامع با مثال

در برنامه‌نویسی شیءگرا با پایتون، دو نوع متغیر داریم:

  1. متغیرهای کلاسی (Class Variables): این متغیرها متعلق به کلاس هستند و برای همه اشیاء (instances) ساخته شده از آن کلاس مشترک هستند.
  2. متغیرهای نمونه (Instance Variables): این متغیرها متعلق به هر شیء به طور جداگانه هستند و هر شیء می‌تواند مقدار منحصر به فرد خود را برای آن داشته باشد.

مثال:

Python
class Car:
  # متغیر کلاسی
  make = "Toyota"

  def __init__(self, model, year):
    # متغیر نمونه
    self.model = model
    self.year = year

car1 = Car("Camry", 2023)
car2 = Car("Corolla", 2022)

print(car1.make) # Toyota
print(car2.make) # Toyota

print(car1.model) # Camry
print(car2.model) # Corolla

# تغییر متغیر نمونه
car1.model = "RAV4"

print(car1.model) # RAV4
print(car2.model) # Corolla

نکات کلیدی:

  • متغیرهای کلاسی با نام کلاس و نقطه (.) قابل دسترسی هستند.
  • متغیرهای نمونه با نام شیء و نقطه (.) قابل دسترسی هستند.
  • اگر متغیری با نام یکسان در سطح کلاس و سطح نمونه تعریف شود، متغیر نمونه اولویت دارد.
  • برای تغییر مقدار متغیر کلاسی برای همه اشیاء، باید از نام کلاس و نقطه (.) استفاده کنید.

کاربردهای متغیرهای کلاسی:

  • ذخیره اطلاعات مشترک بین همه اشیاء
  • تعریف تنظیمات پیش‌فرض برای اشیاء
  • اشتراک‌گذاری داده‌ها بین اشیاء

مثال:

Python
class Animal:
  # متغیر کلاسی
  species = "mammal"

  def __init__(self, name):
    self.name = name

dog = Animal("Rex")
cat = Animal("Whiskers")

print(dog.species) # mammal
print(cat.species) # mammal

در این مثال، متغیر species برای همه اشیاء کلاس Animal مقدار mammal را دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا