مقدار بازگشتی در توابع پایتون (Return Value) نتیجهای است که یک تابع پس از اجرا به فراخوانیکنندهی خود برمیگرداند. این نتیجه میتواند به عنوان خروجی تابع استفاده شود یا در یک متغیر ذخیره گردد. برای بازگرداندن یک مقدار از تابع در پایتون، از کلمه کلیدی return استفاده میشود.
   1. ساختار کلی return   
 یک تابع میتواند با استفاده از return یک مقدار یا چند مقدار را برگرداند. وقتی تابع به دستور return میرسد، اجرای تابع متوقف شده و مقدار مشخص شده برگردانده میشود.
مثال:
def add(a, b):
    return a + b
result = add(3, 5)
print(result)  # خروجی: 8
 در این مثال، تابع add جمع دو عدد را محاسبه کرده و نتیجه را با استفاده از return برمیگرداند. این مقدار سپس در متغیر result ذخیره شده و چاپ میشود.
   2. بازگرداندن چندین مقدار   
 در پایتون، شما میتوانید به سادگی چندین مقدار را از یک تابع بازگردانید. این کار معمولاً با استفاده از Tuple انجام میشود. Tuple یک نوع داده در پایتون است که میتواند چندین مقدار را به صورت یکجا ذخیره کند. وقتی چندین مقدار را با استفاده از return برمیگردانید، این مقادیر به صورت خودکار در یک Tuple بستهبندی میشوند.
مثال:
def arithmetic_operations(a, b):
    return a + b, a - b, a * b, a / b
sum_, diff, prod, quot = arithmetic_operations(10, 5)
print(sum_, diff, prod, quot)
# خروجی: 15 5 50 2.0
 در این مثال، تابع arithmetic_operations چهار مقدار مختلف (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) را برمیگرداند که به صورت یک Tuple به چهار متغیر مختلف تخصیص داده شدهاند.
   1. بازگرداندن چندین مقدار با Tuple   
 وقتی میخواهید چندین مقدار را از یک تابع برگردانید، میتوانید آنها را به سادگی بعد از return به صورت جدا شده با کاما بنویسید. این مقادیر به صورت یک Tuple برگردانده میشوند.
مثال:
def get_person_info():
    name = "Ali"
    age = 30
    city = "Tehran"
    return name, age, city
info = get_person_info()
print(info)
# خروجی: ('Ali', 30, 'Tehran')
 در این مثال، تابع get_person_info سه مقدار (نام، سن و شهر) را برمیگرداند. این مقادیر به صورت یک Tuple بستهبندی شده و به متغیر info اختصاص داده میشوند.
   2. دسترسی به مقادیر بازگشتی   
 شما میتوانید مقادیر بازگردانده شده را مستقیماً به متغیرهای جداگانه تخصیص دهید.
مثال:
def get_person_info():
    name = "Sara"
    age = 28
    city = "Isfahan"
    return name, age, city
name, age, city = get_person_info()
print(f"Name: {name}, Age: {age}, City: {city}")
# خروجی: Name: Sara, Age: 28, City: Isfahan
 در این مثال، مقادیر بازگشتی از تابع به سه متغیر name، age و city تخصیص داده میشوند و سپس چاپ میشوند.
   3. بازگرداندن مقادیر با ساختارهای دادهای دیگر   
 اگرچه Tuple متداولترین روش برای بازگرداندن چندین مقدار است، میتوانید از دیگر ساختارهای دادهای مانند لیستها یا دیکشنریها نیز استفاده کنید.
بازگرداندن چندین مقدار به صورت لیست:
def get_numbers():
    return [1, 2, 3, 4]
numbers = get_numbers()
print(numbers)
# خروجی: [1, 2, 3, 4]
 بازگرداندن چندین مقدار به صورت دیکشنری:
def get_person_info():
    return {"name": "Ali", "age": 30, "city": "Tehran"}
info = get_person_info()
print(info)
# خروجی: {'name': 'Ali', 'age': 30, 'city': 'Tehran'}
    4.کاربردهای عملی بازگرداندن چندین مقدار   
 بازگرداندن چندین مقدار از یک تابع زمانی بسیار مفید است که تابع شما چندین نتیجه را تولید میکند که هر یک از آنها ممکن است به طور جداگانه در جای دیگری از برنامه استفاده شود.
مثال: محاسبه چندین مقدار آماری
def calculate_stats(numbers):
    mean = sum(numbers) / len(numbers)
    maximum = max(numbers)
    minimum = min(numbers)
    return mean, maximum, minimum
mean, maximum, minimum = calculate_stats([1, 2, 3, 4, 5])
print(f"Mean: {mean}, Max: {maximum}, Min: {minimum}")
# خروجی: Mean: 3.0, Max: 5, Min: 1
 در این مثال، تابع calculate_stats سه مقدار آماری مختلف را محاسبه و برمیگرداند. این مقادیر سپس در متغیرهای جداگانه ذخیره و چاپ میشوند.
   3. بازگرداندن هیچ مقداری (None)   
 در پایتون، وقتی یک تابع هیچ مقداری را برنگرداند، یا به عبارتی دیگر، دستور return بدون هیچ مقداری در آن وجود داشته باشد، تابع به صورت پیشفرض مقدار None را بازمیگرداند. این مقدار None نشاندهندهی عدم وجود مقدار است و اغلب زمانی استفاده میشود که تابع برای انجام یک عملیات جانبی (مانند چاپ یک پیام) استفاده میشود، نه برای محاسبه و بازگشت یک مقدار.
   1. بازگرداندن None به طور پیشفرض   
 اگر تابعی هیچ دستور return نداشته باشد یا دستور return در آن به تنهایی قرار گرفته باشد، مقدار None بازگردانده میشود.
مثال:
def greet(name):
    print(f"Hello, {name}!")
result = greet("Ali")
print(result)  # خروجی: None
 در این مثال، تابع greet یک پیام خوشآمدگویی را چاپ میکند و هیچ مقدار خاصی را باز نمیگرداند. بنابراین، متغیر result مقدار None را دریافت میکند.
   2. بازگرداندن None با استفاده از return   
 شما میتوانید صریحاً مقدار None را از یک تابع بازگردانید. این کار با استفاده از دستور return None انجام میشود.
مثال:
def do_nothing():
    return None
result = do_nothing()
print(result)  # خروجی: None
 در این مثال، تابع do_nothing صریحاً مقدار None را بازمیگرداند.
   3. کاربردهای None   
 مقدار None اغلب در شرایط زیر استفاده میشود:
-  
- تابعهایی که عملیات جانبی انجام میدهند: مانند توابعی که صرفاً برای چاپ یک پیام یا بهروزرسانی وضعیت استفاده میشوند.
 - تعیین نتیجههای خاص: در شرایطی که میخواهید نشان دهید نتیجهای وجود ندارد یا عملیات خاصی انجام نشده است.
 
 
مثال:
def find_in_list(lst, value):
    if value in lst:
        return lst.index(value)
    else:
        return None
result = find_in_list([1, 2, 3, 4], 5)
if result is None:
    print("Value not found.")
else:
    print(f"Value found at index: {result}")
# خروجی: Value not found.
 در این مثال، اگر مقدار مورد نظر در لیست پیدا نشود، تابع None را برمیگرداند تا نشان دهد که مقدار یافت نشده است.
   4. بازگرداندن مقادیر پیچیده   
 در پایتون، توابع میتوانند مقادیر پیچیدهای مانند لیستها، دیکشنریها، مجموعهها، آبجکتها و حتی توابع دیگر را بازگردانند. این قابلیت به شما اجازه میدهد که دادههای پیچیده و چند بعدی را به صورت یکجا از تابع برگردانید و به شیوهای سازماندهیشده با آنها کار کنید.
   1. بازگرداندن لیستها   
 لیستها به عنوان یکی از رایجترین ساختارهای داده در پایتون، میتوانند از یک تابع بازگردانده شوند. شما میتوانید به راحتی یک لیست از مقادیر را برگردانید و سپس در جای دیگری از برنامه از آن استفاده کنید.
مثال:
def generate_numbers():
    return [1, 2, 3, 4, 5]
numbers = generate_numbers()
print(numbers)
# خروجی: [1, 2, 3, 4, 5]
 در این مثال، تابع generate_numbers یک لیست از اعداد را برمیگرداند.
   2. بازگرداندن دیکشنریها   
 دیکشنریها به شما اجازه میدهند که دادهها را به صورت کلید-مقدار ذخیره کنید. این ساختار میتواند به عنوان خروجی یک تابع بسیار مفید باشد، به ویژه زمانی که میخواهید چندین نوع داده را با برچسبهای مربوطه بازگردانید.
مثال:
def get_user_profile():
    return {"name": "Ali", "age": 30, "city": "Tehran"}
profile = get_user_profile()
print(profile)
# خروجی: {'name': 'Ali', 'age': 30, 'city': 'Tehran'}
 در این مثال، تابع get_user_profile یک دیکشنری حاوی اطلاعات کاربر را برمیگرداند.
   3. بازگرداندن مجموعهها (Sets)   
 مجموعهها (Sets) ساختارهایی هستند که مقادیر منحصر به فرد را ذخیره میکنند. میتوانید از یک تابع مجموعهای از دادهها را برگردانید، مثلاً برای حذف عناصر تکراری.
مثال:
def unique_numbers(numbers):
    return set(numbers)
unique = unique_numbers([1, 2, 2, 3, 4, 4, 5])
print(unique)
# خروجی: {1, 2, 3, 4, 5}
 در این مثال، تابع unique_numbers یک لیست از اعداد را به یک مجموعه تبدیل کرده و آن را برمیگرداند.
   4. بازگرداندن آبجکتها   
 توابع میتوانند آبجکتهای کلاسهای تعریفشده توسط کاربر را نیز بازگردانند. این ویژگی برای زمانی که میخواهید از شیءگرایی در برنامههای خود استفاده کنید، بسیار مهم است.
مثال:
class User:
    def __init__(self, name, age):
        self.name = name
        self.age = age
def create_user(name, age):
    return User(name, age)
user = create_user("Sara", 28)
print(f"Name: {user.name}, Age: {user.age}")
# خروجی: Name: Sara, Age: 28
 در این مثال، تابع create_user یک آبجکت از کلاس User ایجاد کرده و آن را برمیگرداند.
   5. بازگرداندن توابع دیگر   
 در پایتون، میتوانید از یک تابع، تابع دیگری را بازگردانید. این قابلیت در برنامهنویسی تابعی و ایجاد توابع بالا مرتبه (higher-order functions) بسیار مفید است.
مثال:
def get_multiplier(factor):
    def multiply(number):
        return number * factor
    return multiply
doubler = get_multiplier(2)
result = doubler(5)
print(result)  # خروجی: 10
 در این مثال، تابع get_multiplier یک تابع داخلی multiply را برمیگرداند که میتواند برای ضرب عدد در یک ضریب استفاده شود.
   6. بازگرداندن چندین نوع داده به صورت ترکیبی   
 شما میتوانید چندین نوع داده را به صورت ترکیبی از یک تابع بازگردانید. به عنوان مثال، میتوانید یک لیست شامل دیکشنریها یا دیکشنریای شامل لیستها برگردانید.
مثال:
def get_full_profile():
    return {
        "name": "Ali",
        "age": 30,
        "friends": ["Sara", "Reza", "Mina"],
        "address": {"city": "Tehran", "postal_code": "1234567890"}
    }
profile = get_full_profile()
print(profile)
# خروجی: {'name': 'Ali', 'age': 30, 'friends': ['Sara', 'Reza', 'Mina'], 'address': {'city': 'Tehran', 'postal_code': '1234567890'}}
 در این مثال، تابع get_full_profile دیکشنریای شامل اطلاعات شخصی و لیست دوستان و همچنین یک دیکشنری آدرس را بازمیگرداند.
   5. توقف اجرای تابع با return   
 در پایتون، دستور return نه تنها برای بازگرداندن مقادیر استفاده میشود، بلکه همچنین اجرای تابع را در همان نقطه متوقف میکند. وقتی اجرای تابع به دستور return میرسد، تابع فوراً خاتمه مییابد و هیچ کدی که بعد از return قرار دارد اجرا نمیشود.
   1. توقف اجرای تابع با return   
 هنگامی که تابع به دستور return میرسد، هر چیزی که بعد از آن قرار دارد اجرا نمیشود. این کار برای زمانی که میخواهید یک تابع را زودتر از موعد متوقف کنید یا زمانی که شرط خاصی برقرار شد، بسیار مفید است.
مثال:
def check_number(num):
    if num > 0:
        return "Positive"
    print("This will never print if num > 0.")
    return "Non-positive"
result = check_number(10)
print(result)
# خروجی: Positive
 در این مثال، وقتی مقدار num بزرگتر از صفر است، تابع با دستور return مقدار "Positive" را برمیگرداند و سپس بلافاصله اجرای تابع متوقف میشود. بنابراین، خطی که بعد از return قرار دارد هرگز اجرا نمیشود.
   2. استفاده از return برای کنترل جریان تابع   
 شما میتوانید از return برای کنترل جریان اجرای تابع استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید بر اساس شرایط مختلف در داخل تابع، اجرای آن را در نقاط مختلف متوقف کنید.
مثال:
def process_data(data):
    if not data:
        return "No data provided."
    
    # فرض کنید یک سری عملیات روی دادهها انجام میشود
    if len(data) < 5:
        return "Data is too short."
    # ادامه عملیات زمانی که داده به اندازه کافی بلند است
    return f"Processed {len(data)} items."
result = process_data([])
print(result)  # خروجی: No data provided.
result = process_data([1, 2])
print(result)  # خروجی: Data is too short.
result = process_data([1, 2, 3, 4, 5, 6])
print(result)  # خروجی: Processed 6 items.
 در این مثال، تابع process_data با توجه به شرایط مختلف در طول اجرا، متوقف شده و مقدار مناسبی را برمیگرداند.
   3. خروج از یک حلقه با return   
 از return میتوان برای خروج از یک حلقه و همچنین خروج از تابع استفاده کرد.
مثال:
def find_first_even(numbers):
    for number in numbers:
        if number % 2 == 0:
            return number  # خروج از تابع به محض یافتن اولین عدد زوج
    return None  # اگر عدد زوجی پیدا نشد
result = find_first_even([1, 3, 7, 8, 9])
print(result)  # خروجی: 8
 در این مثال، تابع به محض یافتن اولین عدد زوج، با استفاده از return مقدار آن را برمیگرداند و تابع را متوقف میکند. اگر هیچ عدد زوجی پیدا نشود، در پایان تابع مقدار None برمیگردد.
   6. استفاده از return در توابع بازگشتی   
 توابع بازگشتی توابعی هستند که خودشان را در داخل تعریفشان فراخوانی میکنند. استفاده از return در توابع بازگشتی بسیار مهم است، زیرا به تابع اجازه میدهد تا نتیجهی بازگشتی خود را به مرحلهی قبلی تابع بازگرداند و به این ترتیب مراحل بازگشت یا “unwinding” تابع رخ دهد.
   1. مفهوم بازگشت در توابع بازگشتی   
 وقتی یک تابع بازگشتی اجرا میشود، هر بار که تابع خود را فراخوانی میکند، یک لایه جدید از تابع در پشته (stack) قرار میگیرد. زمانی که شرط بازگشتی (پایه یا پایه بازگشتی) به دست میآید، این لایهها شروع به بازگشت میکنند و نتایج محاسبهشده به لایههای قبلی بازگردانده میشوند. دستور return در این فرآیند نقش مهمی ایفا میکند، زیرا نتیجهی نهایی هر مرحله را به مرحلهی قبلی برمیگرداند.
   2. یک مثال ساده: محاسبه فاکتوریل   
 محاسبه فاکتوریل یک عدد یک مثال کلاسیک از استفاده از توابع بازگشتی است. فاکتوریل یک عدد مثبت nn به صورت زیر تعریف میشود:
n!=n×(n−1)×…×2×1n! = n \times (n-1) \times … \times 2 \times 1
و به طور بازگشتی:
n!=n×(n−1)!n! = n \times (n-1)!
در اینجا، شرط پایه این است که 0!=10! = 1.
مثال:
def factorial(n):
    if n == 0:
        return 1  # شرط پایه: فاکتوریل 0 برابر با 1 است
    else:
        return n * factorial(n - 1)  # تابع خودش را فراخوانی میکند
result = factorial(5)
print(result)  # خروجی: 120
 در این مثال:
-  
- اگر 
nبرابر با 0 باشد، تابع1را بازمیگرداند و اجرا به پایان میرسد. - در غیر این صورت، تابع 
n * factorial(n - 1)را برمیگرداند، که در آن تابع بازگشتی برایn-1فراخوانی میشود. 
 - اگر 
 
   3. چرا return مهم است؟   
 در توابع بازگشتی، استفاده از return به دو دلیل حیاتی است:
-  
- بازگرداندن نتیجه به فراخوانی قبلی: بدون 
return، نتیجهی هر فراخوانی بازگشتی به فراخوانی قبلی بازنمیگردد، و در نتیجه تابع نمیتواند محاسبات خود را تکمیل کند. - خروج از تابع پس از رسیدن به شرط پایه: وقتی به شرط پایه میرسید، 
returnبه تابع دستور میدهد تا دیگر اجرا نشود و نتیجهی نهایی را برگرداند. این کار از بروز مشکلاتی مانند حلقههای بینهایت یا خطاهای پشته جلوگیری میکند. 
 - بازگرداندن نتیجه به فراخوانی قبلی: بدون 
 
   4. یک مثال پیچیدهتر: دنباله فیبوناچی   
 دنباله فیبوناچی یک مثال دیگر از تابع بازگشتی است. در این دنباله، هر عدد برابر با مجموع دو عدد قبلی خود است:
F(n)=F(n−1)+F(n−2)F(n) = F(n-1) + F(n-2)
با شروط پایه: F(0)=0F(0) = 0 F(1)=1F(1) = 1
مثال:
def fibonacci(n):
    if n == 0:
        return 0  # شرط پایه
    elif n == 1:
        return 1  # شرط پایه
    else:
        return fibonacci(n - 1) + fibonacci(n - 2)  # فراخوانی بازگشتی
result = fibonacci(6)
print(result)  # خروجی: 8
 در این مثال، تابع fibonacci برای محاسبهی عدد nnام از دنباله، خودش را دو بار فراخوانی میکند (یکبار برای n−1n-1 و یکبار برای n−2n-2) و نتیجهی این دو فراخوانی را با هم جمع میکند.
   5. مدیریت فراخوانیهای بازگشتی متعدد با return   
 در مثالهای پیچیدهتر، ممکن است نیاز باشد که از چندین return در شرایط مختلف استفاده کنید تا بتوانید مقدار مناسب را در هر مرحله از بازگشت به فراخوانی قبلی برگردانید.
مثال:
def gcd(a, b):
    if b == 0:
        return a  # شرط پایه: وقتی b صفر است، بزرگترین مقسوم علیه a است
    else:
        return gcd(b, a % b)  # فراخوانی بازگشتی با استفاده از الگوریتم اقلیدس
result = gcd(48, 18)
print(result)  # خروجی: 6
 در این مثال، تابع gcd از الگوریتم اقلیدس برای پیدا کردن بزرگترین مقسوم علیه مشترک (GCD) دو عدد استفاده میکند. تابع در هر مرحله با مقادیر جدیدی خودش را فراخوانی میکند تا زمانی که یکی از مقادیر به صفر برسد، در این صورت نتیجهی نهایی بازگردانده میشود.
   جمعبندی   
 returnبرای بازگرداندن نتیجهی تابع به فراخوانیکننده استفاده میشود.- یک تابع میتواند هیچ، یک یا چندین مقدار را برگرداند.
 - توابعی که 
returnندارند یاreturnبدون مقدار دارند، مقدارNoneبرمیگردانند. - هر نوع دادهای را میتوان به عنوان مقدار بازگشتی از یک تابع برگرداند.
 returnمیتواند اجرای تابع را متوقف کند و از اجرای کدهای بعد از آن جلوگیری کند.returnدر توابع بازگشتی نه تنها برای بازگرداندن مقادیر استفاده میشود، بلکه اجرای تابع را در نقطهی مناسب متوقف میکند.returnبه تابع کمک میکند تا نتایج محاسبهشده را به مراحل قبلی بازگرداند و به این ترتیب، محاسبات به درستی انجام شود.- در شرایط بازگشتی، استفادهی صحیح از 
returnبرای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند حلقههای بینهایت و خطاهای پشته ضروری است. - استفاده از 
returnدر توابع بازگشتی یکی از اصول کلیدی برنامهنویسی بازگشتی است که به شما امکان میدهد تا مسائل پیچیده را به صورت کارآمد و مؤثر حل کنید. 
مقدار بازگشتی به شما این امکان را میدهد که نتیجه محاسبات و عملیات تابع را در جای دیگری از برنامه استفاده کنید یا ذخیره کنید.
 
 


