آموزش

متغیرها در پایتون

متغیرهای کلاس در پایتون: توضیح جامع با مثال

در برنامه‌نویسی شیءگرا با پایتون، دو نوع متغیر داریم:

  1. متغیرهای کلاسی (Class Variables): این متغیرها متعلق به کلاس هستند و برای همه اشیاء (instances) ساخته شده از آن کلاس مشترک هستند.
  2. متغیرهای نمونه (Instance Variables): این متغیرها متعلق به هر شیء به طور جداگانه هستند و هر شیء می‌تواند مقدار منحصر به فرد خود را برای آن داشته باشد.

مثال:

Python
class Car:
  # متغیر کلاسی
  make = "Toyota"

  def __init__(self, model, year):
    # متغیر نمونه
    self.model = model
    self.year = year

car1 = Car("Camry", ۲۰۲۳)
car2 = Car("Corolla", ۲۰۲۲)

print(car1.make) # Toyota
print(car2.make) # Toyota

print(car1.model) # Camry
print(car2.model) # Corolla

# تغییر متغیر نمونه
car1.model = "RAV4"

print(car1.model) # RAV4
print(car2.model) # Corolla

نکات کلیدی:

  • متغیرهای کلاسی با نام کلاس و نقطه (.) قابل دسترسی هستند.
  • متغیرهای نمونه با نام شیء و نقطه (.) قابل دسترسی هستند.
  • اگر متغیری با نام یکسان در سطح کلاس و سطح نمونه تعریف شود، متغیر نمونه اولویت دارد.
  • برای تغییر مقدار متغیر کلاسی برای همه اشیاء، باید از نام کلاس و نقطه (.) استفاده کنید.

کاربردهای متغیرهای کلاسی:

  • ذخیره اطلاعات مشترک بین همه اشیاء
  • تعریف تنظیمات پیش‌فرض برای اشیاء
  • اشتراک‌گذاری داده‌ها بین اشیاء

مثال:

Python
class Animal:
  # متغیر کلاسی
  species = "mammal"

  def __init__(self, name):
    self.name = name

dog = Animal("Rex")
cat = Animal("Whiskers")

print(dog.species) # mammal
print(cat.species) # mammal

در این مثال، متغیر species برای همه اشیاء کلاس Animal مقدار mammal را دارد.

 

۰/۵ ( ۰ امتیاز )
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا